E-commerce 2019: consells i errors que cal evitar

Què podem esperar dels negocis online aquest any? Es presenten sorpreses positives o la tendència és negativa? Tot dependrà de tu! A continuació, et volem presentem la visió general de l’e-commerce avui, consells per millorar i alguns dels errors que hauríem d’evitar!

#Seo / #Technology / #User Experience / #Web Design

Estem d’acord que l’e-commerce ha aparegut de manera explosiva a tot arreu, tot i els anys d’escepticisme dels que veníem, ha sorgit arreu del món i també a casa nostra. Hi ha gurus dins el sector que defineixen el comerç electrònic com la "gallina dels ous d’or", el cavall sobre el que cal apostar sens dubte aquest any, òbviament visualitzant el futur digital com el més brillant.
Però, saps que al voltant del 30% dels productes d’e-commerce nascuts a l’estat espanyol durant el 2017 han tancat definitivament el 2018? Després d’un únic any d’activitat, en alguns casos fins i tot menys, es veuen obligats a tancar i acceptar el fracàs en la fallida del seu negoci online. Però, per què? El món del web pot arribar a ser una jungla realment despietada, la competència és global i, segons la categoria del mercat, el domini absolut dels grans portals com Amazon fa difícil la vida de les empreses.
Avui volem fer-te arribar algun consell útil per tenir èxit en el teu comerç electrònic, és el resultat de molta feina, molt treball de camp i una bona intuïció per part del nostre equip. De la mateixa manera, analitzarem errors comuns que poden comprometre el bon funcionament i la comunicació amb l'usuari. Estàs punt? Som-hi!

L’e-commerce en el món

Durant el 2017 el 26,8% de la població va realitzar almenys una compra en línia. El mercat en l’e-commerce va créixer un 23% i avui representa més del 10% de les vendes al detall al món per un valor aproximat de 2,3 milions de dòlars. Com ja hem dit abans, els mercats com Amazon i Alibaba són els líders indiscutibles, podem dir amb seguretat que el 50% d'aquestes quantitats esmentades anteriorment són seves.
A Europa, el valor de mercat dels negocis online ascendeix aproximadament a 602 milions d’euros, un 15% més que l’any anterior. La despesa mitjana anual d’una persona europea és de 826 euros. I una curiositat: compren més homes que dones, un altre tòpic tombat!



Els sectors que generen més ventes son:
1. moda
2. electrònica
3. hobby i DIY
4. decoració
5. menjar
6. cura personal


Dues dades d’interès:

- el 75% de les compres es realitzen des de smartphone, per tant cal entendre bé la importància de tenir un lloc web e-commerce optimitzat per a mòbils;
- només el 18% de les empreses venen els seus productes online.


L’e-commerce a l’estat espanyol

El comerç electrònic al nostre país ha crescut un 11% durant el 2107 respecte l’any anterior, arribant a una facturació de més de 35 milions d’euros. A diferencia d’Europa, les empreses del sector turístic i d’oci tenen un paper fonamental, que sumen el 70% del total de ventes.
  • 8 de cada 10 persones fan com a mínim una compra al mes
  • 9 de cada 10 persones fan habitualment una comparativa de preus abans de cada compra (ja sigui online o offline)
  • 3 de cada 10 persones compren a través del seu smartphone

Estratègies per promoure l’e-commerce

Quins són els canals que utilitzen els gestors del negoci online per promocionar-se, trobar usuaris, vendre més i interceptar les necessitats reals de les persones?

1. Anuncis de pagament per paraula clau (Google Ads)
2. Social Media Marketing (Facebook 71% / Instagram 60% / Youtube 35% / LinkedIn 19%)
3. SEO
4. Email Marketing
5. Comparadors de preus
6. Display Advertising
7. Remarketing


Els errors que cal evitar en un e-commerce


1. Descuidar la descripció del producte.

Les vendes online no permeten que l'usuari pugui "tocar" el producte, de manera que la descripció ha de ser tan detallada i clara com sigui possible. Pots facilitar la lectura oferint icones, taules simplificades i explicant després totes les característiques al detall.
Més encara: escriu un text pensant per a qui pot ser útil aquell producte, quins avantatges aporta, com s'utilitza i tot allò que pot interessar a l'usuari.


2. Deixar visibles els productes esgotats

Imagina’t que una persona s’interessa per un producte específic de la teva botiga, i un cop a la caixa li dius “ho sento, però no està en estoc”. Potser ha invertit un temps en anar a la botiga, t’ha buscat durant molt temps, ha creat unes expectatives o algun desig... i un cop li sembla que ho té, té una decepció en tots els sentits. Online passa exactament el mateix, quan un usuari cerca un producte i troba el venedor que pot oferir-li, és realment decebedor que a l’últim pas se li digui que no és possible. Segur que notes com et xiulen les orelles... I no serà precisament perquè t’hagin tirat una floreta!
Tingues cura de no deixar visibles a la pantalla els teus articles fora d’estoc.

3. Falta de fotografies o de mala qualitat

Aquest és potser l’error més gran, el que provoca una taxa de rebot proper al 100%. Com hem dit abans, les fotografies i la descripció han d'omplir el dèficit de no poder tocar i veure el producte. Si falten les fotografies, quantes persones penses que podran arribar a comprar "amb els ulls tancats”?  El mateix també és vàlid per a les imatges mal fetes, que no es veuen bé.
Encara més: és important donar un gran valor al servei de fotografia dels teus productes, l’impacte visual és importantíssim. Amb el mateix producte, les imatges poden marcar la diferència i arribar a convèncer.

4. Mala qualitat en la visualització d’ Smartphone i tauletes

Cal optimitzar l’e-commerce a la versió mòbil amb gran cura, gairebé de manera maníaca. 8 de cada 10 persones utilitzen telèfons mòbils per navegar i fins i tot comprar, de manera que una versió antiga o no llegible del teu negoci online al telèfon mòbil pot excloure’t del mercat a priori, ni tan sols et permetrà competir amb la competència.
Encara més: preveu la realització de tests concrets i en profunditat tant en la versió d'escriptori com en la versió mòbil, fes realitzar una compra fictícia a un company que no s’hagi dedicat en aquest projecte, per comprovar que no has donat res per fet.

5. Forçar o condicionar el registre al lloc

La pressió excessiva dels visitants per registrar-se o iniciar sessió al lloc web és un error molt gran que també podria comprometre la teva venta. Si l'usuari sap que vol fer una única compra al teu lloc web no vol sentir-se obligat a proporcionar més dades de les necessàries, ni vol gastar temps ni recursos en el registre. Hauràs d’esmerçar-te en ser capaç de proporcionar un servei tan bo i satisfactori que provoqui el registre per interès propi. Aquest si que serà un client comprador real.

6. Processos de compra difícils i complexos

Si les estadístiques del comportament dels usuaris al teu lloc web mostren que hi ha una taxa elevada d’abandonament del carret de compra, significa que els processos per arribar al check-out són massa complexos o fins i tot poden contenir errors informàtics.
No demanis més informació de la necessària, no facis aparèixer pop up’s d’enquestes sense sentit, no proposis altres articles no seleccionats abans de la compra, i a la inversa,  indica clarament els camps per omplir, proporciona un espai per als codis de descompte, explícita immediatament els costos d’enviament i deixa clar el preu final. Com més ajustat sigui el procés des de la selecció del producte fins al pagament, més conversions es registraran.

7. Evita analitzar les dades

Aquest és potser un dels temes més crítics que només un expert en UX pot desenvolupar de la millor manera. L'estudi del comportament dels usuaris al lloc web d’un e-commerce és essencial per entendre si la comunicació és efectiva i si hi ha errors / retards / incerteses / punts de fuga al teu negoci online. Quina relació hi ha entre els visitants i les conversions? Què és la taxa d’abandonament del carret? Quina és la pàgina que registra la majoria de sortides? I la que registra més temps de permanència? Quants visitants únics hi ha i quants retornen? Es realitzen més compres des de l’escriptori o des del mòbil?
Les preguntes podrien ser centenars, totes importants i per ser analitzades per tal de poder, després, estudiar una estratègia d’optimització o promoció. Analitza les dades, que parlin, seran la mesura del teu èxit.


Conclusions

El negoci online és, sens dubte, una eina amb un gran potencial, si es crea, gestiona i es té cura d’una determinada manera. Com passa en tots els àmbits, hem de treballar constantment per obtenir resultats. Però has vist algun cop que una planta doni uns fruits abundants, bons i de gran qualitat sense cap cura? És molt difícil. Glacom vindria a ser com l’agricultor que, en primer lloc, pot proveir de la llavor, la que s’ha seleccionat d’entre les millors del sector, després pot ajudar a cuidar la planta que està creixent lentament i, finalment, també podrà dir quant produeix, quant es guanya, qui compra, com millorar les vendes i tantes altres dades necessàries.
Des del PC de la nostra oficina fins al teu hort... és tan sols un moment! Bromes a banda, pots contactar quan vulguis amb nosaltres per fer una xerrada informal sense compromís.